Як покращити вивчення державної мови у класах з мовою навчання національних меншин (з досвіду роботи)

Єва БОРИСОВА,

заступник директора з навчально-виховної роботи Ужгородської

гімназії імені Другетів Ужгородської міської ради

ЯК ПОКРАЩИТИ ВИВЧЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ МОВИ У КЛАСАХ З МОВОЮ НАВЧАННЯ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН (З ДОСВІДУ РОБОТИ)

У засобах масової інформації, публічних виступах представників громадських організацій ми досить часто зустрічаємося з твердженнями: «Угорцям важко дається вивчення державної мови України», «Нема відповідного методичного забезпечення, необхідних підручників…». З цими та подібними твердженням часто маніпулюють окремі політики та політтехнологи, загострюючи і так непросту політичну ситуацію в умовах воєнного стану.

 Українську мову в закладах з мовою національних меншин вивчають з дев’яностих років минулого століття. Тоді, на самому початку, коли українську мову тільки почали вивчати в закладах з навчанням мовами національних меншин, вчителі-практики дійсно мали мінімальне методичне забезпечення у вигляді методичних рекомендацій, а учні не мали відповідних підручників, посібників, довідників, словників тощо.

В умовах Нової української школи, реформування освітнього процесу ситуація суттєво змінилася: для представників національних меншин наразі підготовлено окремі програми з української мови, інколи і дві, видаються підручники з української мови, посібники, учні залучаються до різних заходів разом зі своїми україномовними співвітчизниками, вчителі проходять підвищення кваліфікації та ін.

Що ж конкретно ми маємо на сучасному етапі? Впроваджуються чотири  навчальні програми для учнів 5-11 класів:

– модельна навчальна програма «Українська мова для класів з навчанням угорською мовою. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Гнаткович Т.Д., Шумицька Г.В., Борисова Є.Е., Лукач А.Ю.);

– модельна навчальна програма «Українська мова для класів з навчанням угорською мовою. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори-укладачі Черничко С. С., Певсе А. А., Кордонець О. О., Барань Є. Б., Чонка Т. С, Павлович Ю. П., Беца С. Д., Кантор С. І., Кейзі-Бак С. В., Копас І. А., Павлович О. М., Стець М. М., Чейке О. С.);

– програма з української мови для загальноосвітніх навчальних закладів з угорською мовою навчання 5-9 класи (зі змінами, внесеними в 2017 році). Укладачі: Галас А.М., кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови ДВНЗ «Ужгородський національний університет» Лукач А.Ю., завідувач обласного методичного центру при департаменті освіти і науки Закарпатської обласної державної адміністрації, Гнаткович Т.Д., кандидат педагогічних наук, завідувач кабінету методики викладання суспільно-гуманітарних та художньо-естетичних дисциплін Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, Борисова Є.Е., учитель української мови та літератури навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І ступеня з угорською мовою навчання – угорськомовна гімназія» Ужгородської міської ради, Лавер К.М., учитель української мови та літератури навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І ступеня з угорською мовою навчання – угорськомовна гімназія» Ужгородської міської ради;

– Українська мова. 10-11 класи. Рівень стандарту. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів  з навчанням угорською мовою. Авторський колектив: Гнаткович Т. Д. завідувач кабінету методики викладання суспільно-гуманітарних та художньо-естетичних дисциплін  Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти; Лукач  А. Ю., завідувач  обласного методичного центру при департаменті освіти і науки Закарпатської облдержадміністрації;   Борисова Є. Е., учитель-методист української мови та літератури навчально-виховного комплексу «ЗОШ І ступеня з угорською мовою навчання – угорськомовна гімназія» Ужгородської міської ради.

Крім того, є окрема програма для учнів 1-4 класів. До кожної з програм видано підручники, які відповідають державному стандарту на кожному освітньому рівні.

У межах проєкту «Фінська підтримка реформи української школи ”Навчаємось разом”», що реалізується згідно з Угодою між урядом України та урядом Фінляндської Республіки та фінансується Міністерством закордонних справ Фінляндії, Європейським Союзом, за сприяння Міністерства освіти і науки України, видавництвом «Ранок» розроблено та видано комплект навчально-методичних матеріалів для 1 класу з вивчення української мови як державної (другої).

Цей  комплект був створений з метою полегшити вивчення та викладання української мови для учнів/учениць закладів загальної середньої освіти, що мають класи з навчанням мовами національних меншин. Мета зазначених матеріалів –  допомогти в організації навчання учням, а вчителям – вибрати ефективну стратегію планування уроків, створити сприятливе середовище для вивчення державної мови. Комплект навчальних матеріалів для 1 класу для вивчення української мови як державної (другої) містить:

1) «Навчаємо(сь) української разом» — навчальний посібник для 1 класу з навчанням мовами національних меншин закладів загальної середньої освіти (у 2 частинах, з аудіосупроводом) (автори Панченков А. О., Старагіна І. П., О. В. Романюк, Питюр О. В.);

2) «Навчаємо(сь) української разом» — робочий зошит для 1 класу з навчанням мовами національних меншин закладів загальної середньої освіти (у    2 частинах) (автори. Панченков А. О, Старагіна І. П., Романюк О. В., Питюр О.В.);

3) «Навчаємо(сь) української разом» — посібник для вчителя для 1 класу з навчанням мовами національних меншин закладів загальної середньої освіти (автори Панченков А. О., Старагіна І. П., Романюк О. В., Питюр О. В.).

Для вчителів української мови, які викладають у класах з мовою навчання національних меншин, проводиться підвищення кваліфікації у Закарпатському інституті післядипломної педагогічної освіти та у Закарпатському угорському інституті ім. Ференца Ракоці ІІ.

На платформі ed-era.com розміщена програма підвищення кваліфікації вчителів загальноосвітніх шкіл за допомогою онлайн-курсу «Викладання української в класах із навчанням мовами національних меншин», який розроблений проєктом «Навчаємось разом» спільно зі студією онлайн-освіти EdEra за фінансової підтримки Європейського Союзу й Міністерства закордонних справ Фінляндії та підтримки Міністерства освіти і науки України. Курс є безкоштовним і пройти його може кожен бажаючий.

Протягом чотирьох років працювала  Літня академія з української мови для вчителів початкових класів шкіл з навчанням мовами нацменшин, яку проводили в рамках проєкту «Фінська підтримка реформи української школи «Навчаємось разом».

Чимало шкіл з угорською та румунською мовами навчання стали учасниками  освітньої програми «БомбеЗНО 2022», організованого за підтримки проєкту «Фінська підтримка реформи української школи «Навчаємось разом» спільно з громадською організацією «Глобал Офіс». Перший етап цієї програми передбачав навчання та підготовку вчителів. До другого етапу були залучені учні. Відповідно до задуму авторів учні школи із Закарпаття об’єднувалися у групу з учнями однієї з шкіл Чернівецької області і під керівництвом вчителів та ментора виконували цікаві завдання у групах, а пізніше долучалися до обговорення у таборовій команді. Під час онлайн-табору «БомбеЗНО 2022» учні мали змогу познайомитися з відомими українцями і поспілкуватися з ними. Незважаючи на те, що умови для проведення табору були важкі (листопад- грудень 2022 року, постійні тривоги та довготривала відсутність електрики, інтернету та подібні форс-мажорні обставини), організаторам вдалося досягнути поставленої мети – залучити учнів-представників нацменшин до спілкування українською. І відбувалося це в невимушеній обстановці.

Не менш важливим є і міжнародний досвід. Вчителі із Закарпаття були учасниками ІІІ Міжнародної конференції «Досвід викладання української мови у недільних та іноземних школах» (Ніредьгаза – Будапешт, 9-11 вересня 2022 року), який проводився під патронатом речника української національної меншини у Парламенті Угорщини Ліліани Грекси. Вчителі ділились родзинками практичного досвіду викладання української мови. Захід виявився настільки цікавим, що учасники відмовились від екскурсії Будапештом і продовжували працювати понад запланований час.

У своїй роботі особливий акцент я ставлю на розвитку мовлення учнів. Цей процес відбувається щоуроку: складіть словосполучення, складіть речення, напишіть продовження речення/тексту, відредагуйте речення – такі та подібні види робіт особливо популярні в учнів. Вони допомагають навчитись правильно формулювати думки, висловлювати їх і, врешті-решт, самовиражатися. А якщо завдання з розвитку мовлення поєднати із сучасними цифровими технологіями, можна отримати чудовий результат.

Як бачимо, можливостей для покращення викладання державної мови в класах з мовами навчання національних меншин чимало. Кожен, хто бажає, може долучитися до створення методичних напрацювань, ділитись власним досвідом, навчати колег, використовуючи можливості академічної свободи та дотримуючись принципів академічної доброчесності. Успіх викладання української мови для представників нацменшин і відповідно вивчення учнями-угорцями державної мови залежить від багатьох чинників, але, на мою думку, перш за все має бути мотивація, бажання вчитися і навчати… А можливостей багато…