
МІЖНАРОДНА БЛАГОДІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ «РОМСЬКИЙ ЖІНОЧИЙ ФОНД
«ЧІРІКЛІ»
Результати опитування «Потреби вимушено переміщених осіб» у Закарпатській області
З 25 травня по 9 червня 2022 року було проведено опитування щодо потреб вимушено
переміщених осіб з числа ромського населення у Закарпатській області. В опитуванні взяло участь
314 осіб віком від 16 до 83, з них 206 жінок та 108 чоловіків.
Найбільше ВПО прибули до Закарпаття з Харківської (30%), Донецької (28%) та Луганської
(14%) областей. Їхнє ж розселення на Закарпатті було непропорційним. Так більше половини
опитаних (51%, 160 осіб) вирішили шукати прихисток у м. Ужгород, коли інші 49% (154 особи)
зупинилися в інших містах та селищах області. Значна частина респондентів (215 осіб, 68%) вже
отримали статус вимушено переміщеної особи. Водночас 32% (99 осіб) ще потребують оформлення
статусу.
На Закарпатті ВПО здебільшого довіряють органам місцевої влади (46%), проте водночас
значна частина опитаних (27%) схильні не довіряти. При цьому 19% опитаних зазначили, що вже
відчули до себе упереджене ставлення за етнічною приналежністю. Найчастіше вони стикаються з
упередженим ставленням при комунікації з соціальними службами та іншими органами державної
влади, зверненнях до центрів гуманітарної допомоги та закладів медичної допомоги
Станом на сьогодні, 286 (91%) респондентів не працевлаштовані. Проживають ж ВПО
найчастіше в орендованому житлі (26%) або у своїх родичів чи знайомих (29%). Водночас 36%
опитаних вимушені жити в місцях, які першочергово не є місцями для проживання (релігійні,
медичні, навчальні установи, тощо).
Респонденти зазначили, що найбільше інформації про можливості для ВПО отримують від
місцевих рад (100 осіб, 24%), родичів або знайомих (77 осіб, 19%), і медіаторів (65 осіб, 16%).
Опитувані також оцінювали доступність сервісів у їхньому регіоні проживання. Найбільш
доступними було названо отримання швидкої медичної допомоги (226 особи, 72%), а також пенсій
та соціальних виплат (196 осіб, 62%). «Лідерами» малодоступності стали отримання
адміністративних послуг (110 осіб, 35%) та соціальних послуг з догляду, консультування,
психологічної підтримки тощо (96 осіб, 31%).
Лише 36% опитаних отримують щомісячну адресну допомогу переселенцям. Майже кожен
третій респондент зазначив, що потребує відновлення пошкоджених або утрачених документів.
Проте ВПО зіштовхнулися з труднощами при відновленні документів. Серед ним вимоги очікувати