ЕТНОНАЦІОНАЛЬНА ПОЛІТИКА УКРАЇНИ: РЕГІОНАЛЬНИЙ ВИМІР
Резеш Йосип Йосипович,
начальник управління національностей та релігій
Закарпатської обласної державної адміністрації
Україна послідовно реалізує курс на інтеграцію до європейських структур та гармонізацію національного законодавства у сфері захисту національних спільнот. Ваговим доказом цього є приєднання України практично до всіх міжнародно-правових актів у сфері забезпечення прав національних меншин. Виклики сьогодення, незважаючи на наявність досить прогресивної законодавчої бази у сфері конституційно-правового статусу національних спільнот, без сумніву змушують нас виходити на якісно новий рівень регулювання етнонаціо- нальних відносин. У цьому контексті важливим завданням є вибудувати концепцію міжнаціональної політики, орієнтованої на Європейські цінності, здатної адекватно та ефективно реагувати на зміни, пов’язані з процесами глобалізації. Необхідно законодавчо затвердити Концепцію засад державної етнонаціональної політики України, прийняти нову редакцію законів України «Про національні меншини в Україні», «Про мови», чітко визначити в законодавстві держави поняття «корінний народ», «етнічна група», «національна меншина» та ін.
Досвід попередніх років незалежності України переконливо свідчить, що розбудова потужного громадянського суспільства це обґрунтована нині об’єктивна необхідність. Без потужного громадянського суспільства не буде потужної демократичної України серед держав Європейського Союзу. Україна взяла курс на максимальну відкритість органів державної влади з громадянським суспільством, про що свідчить і досвід роботи Закарпатської області.
Революція Гідності відкрила новий етап розвитку громадянського суспільства, продемонструвала вплив громадськості на суспільно політичні перетворення в державі. Прийнята в лютому 2016 року Національна Стратегія сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні покликана консолідувати громадянське суспільство шляхом забезпечення рівності прав громадян України всіх національностей. Нині головною метою консолідації є загальнонаціональна єдність та загальнонаціональний діалог задля збереження конституційного ладу, територіальної цілісності України, відновлення миру в Україні.
Світова практика і, в першу чергу, практика багатонаціональних країн-учасниць ЄС засвідчує, що національні меншини є важливим, а в окремих випадках, і рушійним елементом гармонійно розвиненого громадянського суспільства, до побудови якого прагне Україна.
Враховуючи підвищення ролі громадянського суспільства в різних сферах діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, зокрема щодо впровадження реформ на підтримку ініціатив громадськості, а також з метою удосконалення ефективного діалогу і партнерських відносин органів державної влади та органів місцевого самоврядування з організаціями громадянського суспільства, насамперед з питань забезпечення прав і свобод людини і громадянина, при обласній державній адміністрації, райдержадміністраціях, органах місцевого самоврядування, їх структурних підрозділах працюють громадські ради та інші інститути громадянського суспільства.
Зокрема, для координації дій між місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та громадськими організаціями ромів, яких у Закарпатті проживає найбільша кількість із числа ромів, які за результатами Всеукраїнського перепису населення 2001 року проживають в Україні, розпорядженням голови облдержадміністрації створено обласну громадську раду ромської національної меншини при облдержадміністрації та міжвідомчу робочу групу з питань реалізації в області Стратегії та інтеграції українське суспільство ромської національної меншини на період до 2020 року. До складу міжвідомчої робочої групи входять сім профільних комісій – із питань розвитку освіти, молоді й спорту, охорони здоров’я, соціального та правового захисту, розвитку громадянського суспільства та ін. Йдеться про те, щоб до вирішення питань життєдіяльності ромської громади залучати самих ромів, враховувати їх пропозиції та ініціативу. Для прикладу, до складу медичної комісії рекомендовано медичних працівників ромської національності, котрі практично знають проблеми в галузі охорони здоров’я ромів. Такий підхід щодо формування стосується складу всіх робочих комісій. Це дасть можливість забезпечити зворотній зв’язок та досягти реальних результатів в інтеграції ромської національної меншини. Адже, активність громади і громадянського суспільства – основа для демократичного розвитку. Ми не маємо керувати із владних кабінетів, а залучати ромську громаду, представників громадських організацій всіх національностей, що проживають у Закарпатті до просування реформ як на державному, так і місцевому рівнях задля створення рівних можливостей для всіх.
В області є належне порозуміння та співпраця між представниками влади та релігійними організаціями. У Закарпатті діє понад 350 релігійних громад, заснованих національними осередками. Розвитку міжконфесійного діалогу активно сприяє діяльність Ради церков і релігійних організацій. Не зважаючи на окремі невирішені питання в ряді населених пунктів, де мають місце суперечки за право домінування певної конфесійної спільноти, міжконфесійна та міжнаціональна ситуація в області стабільна.
Концептуальним завданням розвитку громадянського суспільства є формування інтелектуальної еліти громадянського суспільства, яка вільно володіє іноземними мовами, комп’ютерною та іншою технікою, здат- ною вирішувати складні професійні завдання, продукувати знання інноваційного характеру, приймати кре- ативні антикризові рішення, вміє швидко адаптуватись до змінюваних умов економічного і соціального розвитку. Останнім часом у різних європейських країнах і організаціях, зокрема Раді Європи участь молоді у впровадженні суспільних змін є головною темою. Лідери громадських організацій повинні готувати нове покоління, що відіграватиме одну з ключових ролей в управлінні державними справами та вирішенні питань місцевого значення, розробці і реалізації ефективної державної політики етнонаціональної єдності. Зараз в управлінні разом з лідерами національно-культурних товариств працюємо над створенням обласної Громадської ради молодіжних організацій національних спільнот, як одного з інститутів у сфері національних меншин та його ролі у реалізації механізмів захисту прав національних меншин, задоволення їх мовних, освітніх, культурних, інформаційних, релігійних потреб та участі в транскордонному співробітництві.
Інститути громадянського суспільства, в тому числі інститути національних меншин, на моє глибоке переконання є важливим елементом, що відіграють одну з ключових ролей у впровадженні суспільних змін, зокрема, у частині удосконалення державного управління у сфері національних спільнот, поліпшенні самоорганізації і представництва в органах державної влади та органах місцевого самоврядування, підвищення ефективності реалізації механізмів захисту прав національних меншин.
З огляду на це, хотів би висловити кілька месиджів з питань подальшого розвитку громадянського суспільства в Україні і, зокрема, з інститутами національних меншин у нашій області. По-перше, зараз час переосмислити пріоритети і парадигми етнонаціональ- ної політики та вжити заходи щодо удосконалення законодавства у сфері державної етнонаціональної політики. Якщо в минулому щодо етнонаціональних спільнот і громадянських інститутів держава виконувала контролюючу роль, нині відповідно до Національної стратегії сприянню розвитку громадянського суспільства в основі етнонаціональної політики є модель співпраці. Отже, до функцій органів державної влади належить координація цих питань.
З метою усунення термінологічної неузгодженості понять у сфері етнонаціональної політики назріла потреба внесення змін до Конституції України. Базові нормативно-правові акти з питань прав людини, національних меншин, міжнаціональних відносин були прийняті в перші роки незалежності України. На сьогодні окремі положення застаріли, навіть суперечать чинній Конституції України. Зокрема, у Декларації прав національності України містяться такі категорії як «національні групи» (ст.1), «забезпечення національно-адміністративних одиниць» (ст. 2) та інші, що в подальшому не отримали свого закріплення і розвитку в чинному законодавстві про національні меншини в Україні. На жаль, в інших законах України, в тому числі міжнародних договорах України, ратифікованих парламентом відповідно до ст. 9 Основного закону правовому регулюванню інституту національних меншин України чи навіть його окремим структурним елементам приділена також незначна увага. Частина міжнародних актів у сфері захисту прав національних меншин, до яких приєдналася Україна мають рекомендаційний характер, зокрема це стосується Лаундських рекомендацій щодо ефективності участі національних меншин у громадсько-політичному житті. Викликає неоднозначне сприйняття суспільства ратифікація Європейської хартії регіональних мов або мов меншин та інші.
Зазначу, що будь-яка реформа Конституції буде половинчастою, якщо не буде врахована думка громадянського суспільства. Законопроекти, що стосуються внесення змін до питань діяльності національних спільнот повинні бути винесені на широке громадське обговорення з наступним врахуванням у проектах законів дієвих пропозицій громадянського суспільства. З огляду на те, що організуючою ідеєю конституційних змін сьогодні є децентралізація, думка представників громадянського суспільства має бути врахована як у частині посилення і делегування прав місцевих громад, так і у питаннях, як ці процеси вплинуть на життєдіяльність територіальної громади.
Впевнений, що на часі прийняття у Верховній Раді Закону України «Про концепцію державної етнонаціо- нальної політики України» засади якого б відповідали викликам сучасності, а в основу була б покладена модель співпраці і партнерства між громадянським суспільством і державою. З метою врахування пріоритетів та проблем впровадження консолідованої державної політики у поліетнічному, та багатоконфесійному українському суспільстві у процесі розроблення проекту Концепції законотворцям бажано забезпечити системний діалог з громадськими об’єднаннями та іншими інститутами громадянського суспільства, статутна діяльність яких спрямована на захист прав етнічних спільнот.
На жаль, досвід законодавчого процесу останніх років засвідчує недостатню увагу з боку парламентаріїв до законотворчої роботи з питань життєдіяльності національних спільнот. Не маємо сформульованої і закріпленої у відповідних законодавчих актах чітких визначень термінів «національна меншина», «корінний народ», «національно-культурна автономія», «місце компактного проживання національних спільнот» та ін.
Ці та інші термінологічні неузгодженості понять у сфері етнонаціональної політики, відсутність Закону України «Про концепцію державної етнонаціональної політики України» унеможливлюють прийняття нової редакції Закону України «Про національні меншини в Україні». Стосовно розробки нової редакції закону «Про національні меншини в Україні» хочу зазначити наступне. Нова редакція закону повинна бути максимально пронизана положеннями, які передбачають обов’язкову участь органів державної влади та органів місцевого самоврядування у формуванні етнонаціональної політики у регіонах за активної співпраці з інститутами національних меншин. Цим питанням доцільно присвятити окремий розділ закону. Оскільки органи місцевого самоврядування повинні надавати певним територіям статус місця компактного проживання національної меншини, у законі необхідно передбачити такі правові механізми, коли кожне рішення органів місцевого самоврядування, що стосується національних меншин, повинно узгоджуватися з дорадчим органом, експертами інституту громадянського суспільства, а будь-яке рішення органів місцевого самоврядування та органів державної влади в міжнаціональній сфері повинно прийматися за обов’язковою участю у підготовці проектів цих рішень з представниками громадських організацій національних спільнот та спиратися на науковий доробок вчених.
І найголовніше – необхідно максимально задіяти механізм імплементації напрацювань, пропозицій, зауважень представників інститутів громадянського суспільства, щоб рекомендації чи резолюції, прийняті учасниками наукових кіл, громадськими організаціями на конференціях, форумах, засіданнях за круглим столом не залишалися поза увагою або ж взагалі не реалізованими. Доцільно розробити та прийняти Закон України «Про порядок залучення громадських об’єднань до процесу формування і реалізації державної політики в Україні», що дасть змогу удосконалити механізм реалізації юридичної відповідальності держави перед громадянським суспільством, забезпечивши його системний та узгоджений характер. Визначаючи правовий статус інститутів громадянського суспільства, слід чітко окреслити форми їх взаємозв’язків з державними інститутами і, що найголовніше, надати їм статус суб’єкта державної етнонаціональної політики.
Потребує також розробка та внесення на розгляд Верховної Ради України проекту Закону України «Про корінні народи в Україні». Конституція України, поряд з національними меншинами України декларує такий суб’єкт, як корінні народи в Україні, який на сьогодні не отримав свого нормативного визначення в чинному законодавстві України і часто є приводом для політичних спекуляцій різних сил в Україні та за кордоном.
Однією з проблем, яка на нашу думку вимагає вирішення, залишається неврегульованість питання національно-культурної автономії, передбаченої статтею 6 Закону України «Про національні меншини в Україні». Законодавець до цих пір не передбачив конкретні механізми реалізації зазначеної статті закону. Така ситуація, на нашу думку, викликана відсутністю єдиного розуміння поняття національно-культурної автономії, її місця серед інших громадських інститутів. Не визначено яким обсягом повноважень було б доцільно наділити органи управління національно-культурної автономії. Отже є нагальна необхідність розроблення та прийняття Закону України «Про національно-культурну автономію».
Крім вище зазначених, вимагають свого законодавчого врегулювання питання представництва національних меншин в органах державної влади та місцевого самоврядування, зокрема у Верховній Раді України, а також внесення змін до Закону України «Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин», оскільки у зазначеному законі не враховано один із основних принципів Хартії – диференціація зобов’язань щодо мов у залежності їх поширення.
Успішне розв’ язання цих, без перебільшення, складних завдань, на моє переконання, вимагає концептуально виваженої узгодженої взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування з представниками громадянського суспільства і насамперед уваги до вирішення цих питань депутатів Верховної Ради України.
У питаннях взаємодії органів влади і громадянського суспільства задля утвердження політики етно- національної єдності важливим є консолідація еліт навколо спільної мети, а також формування атмосфери толерантності, поваги до прав людини незалежно від мови, релігії і регіону проживання. Необхідно працювати над підвищенням рівня довіри національних громад до держави, просування тих громадських ініціатив, які пов’язані з ідеєю національної єдності через інституції, які мають найвищий рівень довіри в суспільстві, тобто ЗМІ, релігійні, громадські організації та ін.
Сьогодні у всьому світі сформована коаліція на підтримку України за демократичний вибір. З огляду на це, лідери національно-культурних товариств мають можливість через свої діаспори за кордоном, в першу чергу це стосується нас, Закарпатської області, яка межує з чотирма країнами ЄС, сприяти у реалізації проектів та програм, які забезпечать подальший розвиток реформ у державі та сприятимуть об’єднавчим процесам, що відведені інститутам громадянського суспільства. Наша область має багатий досвід співпраці з нашими сусідами як на родинному, так і на міждержавному рівні, адже по обидва боки кордону живуть багатотисячні громади українців та дружніх нам національних спільнот, які у важкий для України час щиро відгукнулися на підтримку України у боротьбі за її територіальну цілісність і незалежність. Важливо, щоб депутатська група Верховної Ради України з міжпарламентських зв’язків з іноземними державами активізувала роботу щодо удосконалення двосторонніх міждержавних зв’язків з метою підтримки культури і самобутності, захисту прав та інтересів українців за кордоном та національних меншин, що проживають в Україні. Прикро, але факт, що міжурядова Українсько-Угорська комісія з питань забезпечення прав національних меншин та Українсько- Румунська комісія з питань забезпечення прав осіб, які належать до національних меншин не здійснюють свою діяльність упродовж кількох років.
Необхідно зважено підходити до прийняття законів, що регулюють питання життєдіяльності національних меншин, зокрема порядок функціонування мов в Україні, оскільки поспішність чи не компетентність у цих питаннях можуть призвести до міжнаціональних конфліктів, зростання еміграційних процесів і не ведуть до консолідації суспільства. Доцільно також з таких делікатних питань як мовна сфера організовувати у Верховній Раді України громадські слухання щодо порядку застосування державної мови та мов національних меншин, а також проведення наукової експертизи законопроектів у Інституті держави і права ім. В. Корецького та Інституті української мови НАН України, а на місцевому рівні – консультації з громадськістю.
Натомість, нехтування думкою громадських організацій національних меншин чи висновками експертів, без належного обговорення законопроектів з громадськістю, як це мало місце при підготовці проектів мовних законів (проект закону «Про мови в Україні» № 5556 від 19.12.2016 р., проект закону «Про функціонування української мови як державної та порядок застосування інших мов в Україні» № 5669 від 19.01.2017 р., проект закону «Про державну мову» № 5670 від 19.01.20117 р.), призводить до збурення у суспільстві.
Інститути громадянського суспільства мають стати партнерами органів державної влади та органів місцевого самоврядування у справі національно – культурного розвитку всіх етнічних спільнот, як універсальні ретранслятори усіх наявних у суспільстві поглядів, думок та переконань.
Як показує досвід країн Європейського Союзу, розвиток громадянського суспільства за системної державної підтримки дає змогу залучати додаткові людські, організаційні та технічні ресурси для надання соціальних та інших суспільно значущих послуг, сприяння процесу децентралізації державного управління і підвищення його якості.
Зазначимо, що міжнаціональна та міжконфесійна ситуація в області стабільна. Сьогодні вкрай актуальною у регіоні є популяризація політичної консолідації еліт навколо спільної мети. Українська політична нація єдина, незалежно від етнічного походження, мови, релігійної приналежності, а співпраця органів державної влади та органів місцевого самоврядування на засадах партнерства з інститутами громадянського суспільства дасть змогу покласти край застосуванню окремими «політтехнологами» радикальної, нетерпимої риторики щодо певних етнічних, релігійних і мовних груп.